Sunday, September 16, 2018

آیا به سایت‌های فروش بلیط هواپیما می‌توان اطمینان کرد؟

یکی از دغدغه‌های اصلی که صنعت هواپیمایی کشور در سال‌های اخیر با آن مواجه شده است، افزایش تعداد سامانه‌های اینترنتی فروش بلیط هواپیما هستند که بسیاری از آن‌ها مجوز رسمی نگرفته‌اند و همین موضوع خرید بلیط هواپیما از سایت‌های آنلاین را با یک حس عدم اطمینان روبرو کرده است. تا پیش از گسترش نفوذ سایت‌های اینترنتی خرید بلیط هواپیما معمولا خرید به صورت مستقیم از ایرلاین و یا از آژانس‌های مسافرتی به صورت حضوری امکان‌پذیر بود. اما در سال‌های گذشته درصد زیادی از بازار فروش فرودگاه فرانكفورت  و رزرو هتل در اختیار سایت‌های آنلاین قرار گرفته که با توجه به دسترسی راحت نظر مسافران را به خود جلب کرده است البته این موضوع گاهی برای مسافران هوایی ایران مشکلاتی هم به وجود می‌آورد.

آیا به سایت‌های فروش بلیط هواپیما  تیک بان و علی بابا و قاصدک 24 می‌توان اطمینان کرد؟
یکی از دغدغه‌های اصلی که صنعت هواپیمایی کشور در سال‌های اخیر با آن مواجه شده است، افزایش تعداد سامانه‌های اینترنتی فروش بلیط هواپیما هستند که بسیاری از آن‌ها مجوز رسمی نگرفته‌اند و همین موضوع خرید بلیط هواپیما از سایت‌های آنلاین را با یک حس عدم اطمینان روبرو کرده است.

تا پیش از گسترش نفوذ سایت‌های اینترنتی خرید بلیط هواپیما معمولا خرید به صورت مستقیم از ایرلاین و یا از آژانس‌های مسافرتی به صورت حضوری امکان‌پذیر بود. اما در سال‌های گذشته درصد زیادی از بازار فروش بلیط هواپیما و رزرو هتل در اختیار سایت‌های آنلاین قرار گرفته که با توجه به دسترسی راحت نظر مسافران را به خود جلب کرده است البته این موضوع 
گاهی برای مسافران هوایی ایران مشکلاتی هم به وجود می‌آورد.



در روزهای اخیر خبرهای ضد و نقیض در مورد فیلتر شدن و جلوگیری از فروش روی سایت‌های آنلاین به گوش می‌رسد. همچنین خبرهایی از مشکلات خرید آنلاین بلیط هواپیما که برای مسافران پیش آمده است در این روزها برجسته‌تر در رسانه‌های مجازی دست به دست می‌گردد. به طور مثال مسافر یکی از پروازهای داخلی که از طریق یکی از سایت‌های اینترنتی بلیط هواپیما آبادان تهران را خریداری کرده بود، در زمان حضور در فرودگاه متوجه شد که نه تنها بلیط به نام او ثبت نشده بلکه امکان استرداد بلیط هواپیما نیز وجود ندارد.

با توجه به گزارشی که ایسنا در گفت‌و‌گو با این مسافر منتشر کرد، مشخص شد که ایرلاین مربوطه هیچ اطلاع دقیقی از بلیط هواپیمای به فروش رفته از طریق این سایت نداشته و از آژانس هواپیمایی معرفی شده نیز اقدام خاصی برای نهایی کردن بلیط و امکان برقراری پرواز نداشتند؛ موضوعی که باعث شده است، خرید بلیت هواپیما از طریق این سامانه‌ها را قدری پرریسک نشان دهد.

همچنین برخی از سایت‌ها بلیط هواپیما را گران‌تر از حد معمول به مسافران فروخته‌اند که این امر نیز باعث نگاه نامطمئن به کل کسب‌و‌کار آنلاین صنعت هواپیمایی شده است. که دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی گفته است مسافران برای اطمینان خاطر به طور مستقیم از ایرلاین‌ها بلیط خود را تهیه کنند.



با توجه به این موارد، پیشنهاد فرودگاه امام به مسافران گرامی این است که برای راحتی و اطمینان از خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های معتبر استفاده نمایید. دقت داشته باشید که اطمینان و راحتی خرید و همچنین قیمت مناسب بلیط هواپیما به نام و نشان و قدمت آژانس‌ها وحتی به رتبه بالا در فروش بلیط بستگی ندارد. در این بازار مسافران باید توجه داشته باشند که تبلیغات زیاد و هزینه کردن زیاد برای شناخته شدن و دیده شدن برخی آژانس‌ها اطمینان و قیمت مناسب را به دنبال نخواهد داشت.

به هر حال در سامانه‌های فروش آنلاین که جزو کسب‌و‌کارهای نوپا و جوان در کشور ما هستند، امکان نواقص و مشکلات فنی و جزئی وجود خواهد داشت و سفرستان هم خود را از این موارد مستثنی نمی‌داند. اما با توجه به وجود تیم پشتیبانی قوی و پاسخگو، در صورت بروز هرگونه مشکل در صدور بلیط و همچنین نارضایتی از شرایط فروش و قیمت بلیط‌ها با شماره سازمان هواپيمايي موارد مذکور را به گوش کارشناسان فنی ما برسانید تا در کوتاه‌ترین زمان مشکل شما مرتفع گردد.

اسعدی سامانی در گفت‌وگو با ایسنا گفته است برخی سامانه‌های آنلاین در ایام پیک سفر با افزایش غیرمعتبر نرخ بلیط هواپیما ویا با فروش بلیط هواپیما با حداقل قیمت، بازار را ملتهب می‌کنند و شرایط را به هم می‌ریزند. هر چند تلاش شده با نظارت و شکایت جلوی فعالیت سامانه‌های غیرمجاز گرفته شود، اما همچنان تعدادی از آنها به فعالیت خود ادامه می‌دهند که شاید نخریدن بلیط از آنها بهترین راه برای توقف فعالیت‌شان باشد.



جعفرزاده – مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری – نیز در این رابطه به ایسنا گفته است، سازمان هواپیمایی تلاش کرده با بروز کردن مجوزهای آژانس‌ها و سامانه‌های رسمی فعال در این عرصه شرایط را برای کلاهبرداری یا اقدامات غیرمجاز محدود کند.

مسافران مسیرهای داخلی و خارجی می‌توانند با مراجعه به سایت رسمی سفرستان و یا نصب اپلیکیشن سفرستان، نسبت به رصد وضعیت آخرین قیمت‌های بلیط هواپیما اقدام کنند و با توجه به قیمت‌های مصوب سازمان هواپیمایی کشوری، بلیط هواپیمای خود را دریافت کنند.

سفرستان امیدوار است مشکل پیش آمده برای همکاران خود به زودی مرتفع گردد. برای اطمینان و راحتی خرید می‌توانید در تمام طول شبانه‌روز از اپلیکیشن سفرستان برای جستجو و خرید استفاده نمایید.

برای خرید بلیط هواپیما و رزرو هتل بهترین پیشنهاد ما به شما نصب اپلیکیشن سفرستان می‌باشد. در اپلیکیشن خرید بلیط هواپیما سفرستان به صورت روزانه تخفیف‌های ویژه روی مسیرهای خارجی وجود دارد که شما می‌توانید با نصب و ثبت نام در این اپلیکیشن، از این امکانات ویژه و برخی ویژگی‌های دیگر بهره‌مند شوید.

1 comment:

  1. https://arenagostar.com/%d8%af%d8%b3%d8%aa%da%af%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d8%b3-%d8%a7%da%86-%d8%a2%d8%b1/

    ReplyDelete