Saturday, July 28, 2018

بلیط هواپیما شیراز و دیدار از دریاچه چندرنگ مهارلو

دریاچه مَهارلو یا دریاچه نمک در شهرستان سروستان شیراز، از دریاچه‌های استان فارس ایران است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های پرطرفدار و جذاب این شهرستان به شمار می‌آید. در سال ۱۳۸۵ مهارلو به‌عنوان یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری ایران برگزیده شد و مقصد بسیاری از مسافران انتخاب شد. نام این دریاچه، از نام روستای مهارلو از توابع شهرستان سروستان برگرفته شده است. برای رفتن به دریاچه مهارلو باید از جاده شیراز به سمت فسا گذشت و با طی حدود 20 کیلومتر به امتداد این دریاچه زیبا ‌رسید.

درباره دریاچه چندرنگ مهارلو
دریاچه مَهارلو یا دریاچه نمک در شهرستان سروستان شیراز، از دریاچه‌های استان فارس ایران است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های پرطرفدار و جذاب این شهرستان به شمار می‌آید. در سال ۱۳۸۵ مهارلو به‌عنوان یکی از هفت منطقه نمونه گردشگری ایران برگزیده شد و مقصد بسیاری از مسافران انتخاب شد. نام این دریاچه، از نام روستای مهارلو از توابع شهرستان سروستان برگرفته شده است. برای رفتن به دریاچه مهارلو باید از جاده شیراز به سمت فسا گذشت و با طی حدود 20 کیلومتر به امتداد این دریاچه زیبا ‌رسید. روستای مهارلو نیز در 57 کیلومتری این دریاچه واقع شده و مسیرش کاملاً آسفالت است. با خرید بلیط هواپیما شیراز با ما همراه باشید تا هم از این روستای خوش آب‌وهوا و هم از این دریاچه و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبای مجاور آن دیدن کنید.


جغرافیای دریاچه
این دریاچه به مساحت ۲۵ هزار هکتار، 28 کیلومتر طول، 10 الی 15 کیلومتر عرض در جنوب شرقی شهر شیراز قرار گرفته و خاوری‌ترین بخش جلگه شیراز است. مهارلو دارای آبی بسیار شور است و در فصل‌های خشک سال یکی از منابع بزرگ نمک کشور ایران به شمار می‌آید. قسمت اعظم آب این دریاچه از دو رودخانه فصلی «سلطان‌آباد» و رودخانه خشک دریاچه مهارلو و چند چشمه که از قسمت‌های غربی و شمالی وارد این دریاچه می‌شوند. نمک دریاچه غنی از پتاسیم و سایر نمک‌ها است و در صنعت از آن استفاده می‌شود.
زیبایی‌های دریاچه
در فصل بهار به دلیل بارش فراوان باران دریاچه بسیار پر آب و کاملاً به رنگ آبی است اما این آب معمولاً تا پایان تابستان تبخیر می‌شود و تخت سفیدرنگ دریاچه نمایش داده می‌شود. در اواسط تابستان و به علت میزان تبخیر بالا و غلظت نمک، آب دریاچه به دلیل طوفان قرمز درون دریاچه قرمز صورتی روشن می‌شود. بنابراین در طول سال شما رنگ‌های آبی و سفید و قرمز و صورتی را در این رودخانه می‌توانید مشاهده کنید که از یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است. شما می‌توانید در عکس‌های مختلفی که در طول سال از این رودخانه گرفته شده این تغییر رنگ‌ها را مشاهده کنید.
دلیل قرمزی دریاچه
کشنده‌های قرمز در فصل خشک در این دریاچه نوعی از جلبک‌ها می‌باشند که نسبت به شوری مقاوم بوده و زمانی که شوری آب بالا می‌رود، رشد بیشتری می‌کنند. درنتیجه تراکم جلبک‌ها در سطح آب بالا رفته و به‌صورت لایه‌ای قرار گیرند که مانع از تبادل هوا با آب و درنهایت کاهش اکسیژن می‌شود. در این شرایط برخی از این موجودات سمّی تولید می‌کنند که برای آبزیان بسیار خطرناک هستند و حیات آبزیان و جانوران مجاور دریاچه را به خطر می‌اندازند.
گونه‌های دیدنی مهارلو
جالب اینجاست که در دریاچه مهارلو ماهی وجود ندارد. اما انواع دوزیستان مانند خزندگانی چون مار، مارمولک، سوسمار و لاک‌پشت در این دریاچه دیده می‌شوند. مهم‌ترین گونه پرنده این دریاچه نیز از آنجایی که آب آن شور است، فلامینگو است. البته تنجه، اردک سرسبز، مرغابی، آبچلیک، چوکا و آنقوت نیز به‌عنوان دیگر پرندگان دریاچه مهارلو به شمار می‌آیند. که شما عزیزان نیز با بلیط هواپیما لحظه آخری شیراز می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.



جاذبه‌های اطراف دریاچه
از روستاهای گردشگری پیرامون این دریاچه می‌توان مهارلو، محمودآباد، بکت، برمشور، قنبری، دوبنه (شیراز)، انجیره و اعلاالدوله را نام برد و کوه قلعه گریخته، کوه شرقی و کوه شمالی از کوه‌های مشرف به دریاچه هستند. مهارلو را می‌توان یادگار دوران صفوی دانست و دلیلش وجود کاروانسرای شاه‌عباسی است؛ کاروانسرایی سنگی که طاق‌های هلالی زیبایی دارد و متأسفانه قسمت‌های زیادی از این بنا تخریب شده است اما هنوز هم جاذبه‌هایی برای دوستداران تاریخ و هنر و طبیعت دارد که با بلیط هواپیما علی بابا شیراز می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.



No comments:

Post a Comment