Thursday, July 26, 2018

بلیط هواپیما قبرس و آشنایی با میراث بیزانس

خرید بلیط هواپیما قبرس به منزله سفر به کشوریست که گنجینه‌های عظیمی ‌از هنر بیزانس را در کلیساهای خود گنجانده است. البته نه کلیساهایی در داخل شهرها. بلکه کلیساهای دورتادور کوه‌های ترودوس که آن‌قدر زیبا هستند که همگی نام خود را در لیست میراث فرهنگی یونسکو جای داده‌اند.

میراث بیزانس در دامان ترودوس
خرید بلیط هواپیما قبرس به منزله سفر به کشوریست که گنجینه‌های عظیمی ‌از هنر بیزانس را در کلیساهای خود گنجانده است. البته نه کلیساهایی در داخل شهرها. بلکه کلیساهای دورتادور کوه‌های ترودوس که آن‌قدر زیبا هستند که همگی نام خود را در لیست میراث فرهنگی یونسکو جای داده‌اند.
این 10 کلیسا اغلب متعلق به قرن یازده تا چهاردهم میلادی بوده و اندازه‌های مختلفی دارند. تماشای هر کدام از آن‌ها هنگام خرید آنلاین بلیط هواپیما قبرس می‌تواند اطلاعات شگفت‌انگیزی از امپراتوری بیزانس و تاریخ عظیم قبرس ارائه دهد. پس با ما همراه باشید تا تک‌تک آن‌ها را به شما معرفی کنیم. البته ناگفته نماند خرید بلیط هواپیما قبرس برای شناخت این کلیساها با شناخت چندین روستای کوچک و بزرگ، دره‌های مختلف و بخش‌های پنهان کوهستان ترودوس همراه بوده و بسیار جذاب خواهد بود.


کلیسای پاناگیا تو آراکا
Panagia tou Araka
کلیسای پاناگیا تو آراکا را در بخش مرکزی کوه‌های ترودوس، در منطقه پیستیلیا بین روستاهای لاگودرا و سارانتی می‌توان یافت. این کلیسا که متعلق به نیمه دوم قرن دوازدهم میلادی می‌باشد، در ابتدا یک صومعه‌سرا بود اما بعدها فقط راهبان اجازه حضور در آن را یافتند. نقاشی‌های دیواری و آثار هنری بیزانس در کلیسای پاناگیا تو آراکا مثال‌زدنی هستند. پس این کلیسا اولین انتخاب شما هنگام خرید بلیط هواپیما قبرس می‌تواند باشد.

کلیسای پاناگیا تی آسینو
Panagia tis Asinou
برای دیدن کلیسای پاناگیا آسینو باید به دامنه‌های شمالی کوههای ترودوس بروید. این کلیساها هم مانند کلیسای پاناگیا تو آراکا قبلا یک صومعه‌سرا بود. فضای داخلی کلیسای پاناگیا آسینو پر از دیوارهای نقاشی‌شده و بسیار زیباست. دیوارهایی که البته در اثر چندین زلزله دچار آسیب‌هایی هم شده‌‌اند اما به‌هرحال هنوز زیبایی خود را حفظ کرده‌اند. در کل، کلیسای پاناگیا آسینو یکی از مهم‌ترین کلیساهای دهگانه ترودوس می‌باشد و هنگام خرید بلیط هواپیما ماهان قبرس باید به تماشای آن پرداخت.

کلیسای آگیوس لوآنیس تو لامپادیستی
Agios Ioannis tou Lampadisti
تکه دیگری از پازل دهگانه بیزانس را پس از خرید بلیط هواپیما قبرس و رفتن به دره ماراتاسا و کناره شرقی رودخانه ستراکوس می‌توان یافت. زمان دقیق ساخت کلیسای آگیوس لوآنیس تو لامپادیستی نامشخص است اما در میان نقاشی‌های دیواری آن کتیبه¬ای برجای‌مانده از قرن پانزدهم دیده می‌شود که نشانگر کاتولیک بودن این کلیسا است.

صومعه‌سرای آگیوس نیکولاس تی استِجی
Agios Nikolaos tis Stegis
صومعه‌سرای آگیوس نیکولاس تی استِجی تنها صومعه‌سرای به جا مانده از قرن یازدهم میلادی در این منطقه است. صومعه سرایی که با قدم گذاشتن در فضای داخلی آن، نقاشی‌های دیواری هنر بیزانس بیش از هر چیزی مقابل چشم خودنمایی می‌کنند. نقاشی‌هایی که قدمتشان به 600 سال قبل بازمی‌گردد و عنصر مهمی ‌در شناخت تاریخ قبرس به حساب می‌آیند.

کلیسای پاناگیا تی پودیتو
Panagia tis Podithou
با خرید بلیط هواپیما خارجی قبرس و مراجعه به قسمت بالایی دره سولا در کوهستان ترودوس یکی دیگر از شاهکارهای هنر بیزانس به نام کلیسای پاناگیا تی پودیتو را از نزدیک خواهید دید. ساختمان این کلیسا که دارای یک سالن و سقف چوبی تیز می‌باشد توسط ایوان از سه طرف احاطه شده است. لازم به ذکر است که نقاشی‌های دیواری کلیسای مدنظر مربوط به هنر بیزانس ایتالیایی می‌باشند که در قرن پانزدهم میلادی رواج یافته بود.



کلیسای متامورفوسیس تو سوتیروس
Metamorfosis tou Sotiros
با چشم‌اندازی به سمت روستای کوهستانی پالایچوری، کلیسای قرن شانزدهمی ‌متامورفوسیس تو سوتیروس طرفداران فراوانی بین اهالی و خریداران بلیط هواپیما قبرس به دست آورده است. فضای داخلی کلیسا کاملا توسط هنر بیزانس پوشانده شده و یکی از غنی‌ترین مکان‌ها برای شناخت بیزانس غربی به حساب می‌آید.
کلیسای پاناگیا تو موتولا
Panagia tou Moutoulla
هنگام خرید بلیط هواپیما قبرس، برنامه‌ای هم برای حضور در تپه بالای روستای موتولاس داشته باشید تا هم چشم‌اندازهای بی‌نظیری از محیط طبیعی این مکان را ببینید و هم از تماشای میراث بیزانس در کلیسای پاناگیا تو موتولا لذت ببرید. نقاشی‌های دیواری این کلیسا جزو قدیمی‌ترین آثار هنری در بین کلیساهای دیگر می‌باشند. چراکه متعلق به قرن سیزدهم میلادی هستند. بنابراین احتمال می‌رود که کلیسای پاناگیا تو موتولا قبلا یک کلیسای خصوصی بوده باشد.
کلیسای آرکانجلوس
Archangelos
آرکانجلوس نام دیگر کلیسای قبرس است که در اطراف ترودوس واقع شده و با هنر بیزانس‌اش توجهات را به سمت خود جلب می‌کند. این کلیسا در کنار روستای بسیار زیبای پدولاس قرار گرفته و خرید بلیط هواپیما قبرس به قصد تماشای آن می‌تواند علاوه بر زیبایی‌های تاریخ، شگفتی‌های محیط اطراف را هم به‌خوبی برایتان ترسیم کند.
کلیسای اِستاوروس تو آگیاسماتی
Stavros tou Agiasmati
برای دیدن کلیسای استاوروس تو آگیاسماتی باید به شرق کوهستان ترودوس و به پنج کیلومتری روستای پلاتانیستاسا رفت. کلیسایی که مثل بقیه کلیساهای عنوان‌شده در این مطلب جزو میراث یونسکو به حساب می‌آید و با ساختمانی که درونش توسط هنر بیزانس و نقاشی‌های دیواری بسیار کهن تزئین شده، میزبان خوبی برای بازدیدکنندگان خود می‌شود.
کلیسای تیمیوس اِستاوروس
Timios Stavros
کلیسای زیبای تیمیوس اِستاوروس آخرین حلقه از کلیساهای دهگانه اطراف ترودوس محسوب می‌شود. کلیسایی واقع در روستای پلندری که مثل بقیه همتایان خود به نقاشی‌های دیواری بی‌نظیرش می‌بالد. لازم به ذکر است که بنای این کلیسا در قرن دوازدهم میلادی ساخته شده و نقاشی‌هایش هم اکثرا متعلق به قرن چهاردهم می‌باشند.
از عکس‌ها و تصاویر بالا پیداست که این کلیساها غالبا از نظر ظاهری به یکدیگر شباهت دارند. اما تفاوت‌هایی هم بین آنها هست. سؤال اینجاست که چرا باید چنین کلیساهایی شبیه به هم در قبرس و آن هم در اطراف کوهستان ترودوس ساخته شده باشند؟ شاید جواب این سوال را بتوان با خرید بلیط هواپیما قبرس و تماشای تک‌تک این کلیساهای زیبا پیدا کرد.

تغییر جهت حول محور افقی

No comments:

Post a Comment